Vi är billigare men lika bra

Är solceller från Solcellen och de priser vi håller för bra för att vara sant?

Det är faktiskt för närvarande den vanligaste orsaken till att människor som kontaktar oss inte köper av oss.

Hur är det då? Har de en poäng? Eller gör de bara ett stort misstag som väljer en leverantör som erbjuder samma produkter tusentals kronor dyrare?

Vi är förstås part i målet, men vi vill försöka förklara lite av vår idé.

Solcellen prispressar solcellsbranschen

Alla branscher har en uppstartsperiod. Under denna period är det som säljs oftast mycket dyrt. Fokus ligger på tekniken, på överdriven service och tidsåtgång, och priserna på produkterna skjuter i höjden.

Vi gillar att dra paralleller till den närbesläktade elektronikbranschen där återförsäljarna länge var mindre handlare med enstaka butiker på olika platser. Om man behövde en tv åkte men till den lokala elektronikhandlaren, man fick en kopp kaffe i näven, en föreläsning på någon timme om vilken tv som har den absolut senaste tekniken, och man köpte sedan en apparat där handlaren tjänade ganska många tusenlappar. Något som var helt nödvändigt, då det förstås är ganska dyrt att hålla timmeslånga föreläsningar. Dessutom, när alla handlare köper in små kvantiteter var för sig, det är inget som pressar inköpspriserna direkt.

Sen kom de stora elektronikjättarna, priserna störtdök, och branschen förändrades från grunden. Dyr elektronik ersattes av bättre, billigare elektronik, och fikat och de timmeslånga föreläsningarna om tekniken ersattes av att kunden själv fick bilda sig en uppfattning om vad den egentligen behöver.

Vi förnyar solcellsbranschen

Inom solcellsbranschen har det sedan starten varit kutym att så fort någon hör av sig med intresse så åker en säljare ut för ett hembesök. Man står och pratar, man fotar huset, på senare tid skickar man till och med gärna upp en drönare för att filma huset. Efter några timmars fikande, pratande, fotande och filmande når säljaren kontoret och börjar med att redigera bilder och filmer för att sedan till slut sätta ihop en presentation och en offert för den potentiella kunden.

Vi vet. Vi har också varit där. Men vi tror inte att det är framtiden.

Det där fotandet, filmandet, och fikandet, det tar tid, och tid är i stora drag pengar. Pengar som kunderna får betala på sina fakturor, oavsett om det finns specificerat eller inte. Kostnaden för fikandet, fotandet, filmandet, redigerandet, och så vidare finns pålagt någonstans på offerten, tro oss. Vi var under våra första år också ett gammelsolcellsföretag.

Men om man tar bort allt det där då? Och ersätter det med telefonsamtal och hårt effektivt jobb vid datorn?

Då sparar man pengar.

Om man dessutom som vi hellre fokuserar på material av högsta kvalité som ger den absolut bästa produktionen av el till det lägsta möjliga priset, helt utan att använda material från oetablerade leverantörer. Detta främst genom mycket stora inköp.

Då sparar man pengar.

Dessutom, sist och viktigast.

Som sagt, vi har varit med på den gamla tiden. Solcellen har funnits i fem år. Vi vet hur höga marginaler alla haft på solcellsanläggningar. Våren 2020 bestämde vi oss. Vi ska lägga på det vi behöver på solcellsanläggningarna vi säljer för att tjäna pengar. Vi ska inte lägga på de där tusenlapparna, ibland tiotusenlapparna om man så får säga, för att tjäna mer än vi behöver på enstaka anläggningar.

Vi lägger inte på mer än vi måste

Vi vill sälja mycket, vi vill tjäna lite på varje anläggning, vi vill ge alla våra kunder maximala möjligheter att på bästa sätt få en fantastisk solcellsanläggning till ett överlägset attraktivt pris. Men mest av allt, vi vill förändra solcellsbranschen. Vi vill ta den in i den moderna tiden av solcellsanläggningar där ingen betalar för något som man egentligen inte behöver.

Viktigast av allt är dock att vi vill göra allt detta samtidigt som vi fortsätter leverera en exemplarisk service. Vi är alltid tillgängliga, innan och efter en försäljning. Vi är enkla att nå. Vi har inga filter. Man kan nå alla oss som jobbar på Solcellen via ett enkelt telefonsamtal eller mail. Det tror vi är nyckeln till att bibehålla den kundnöjdhet som vi alltid varit kända för, även nu när vi växer.

Alltså, det är inte för bra för att vara sant. Det kanske snarare är så att solcellsbranschen fastnat i gammalmodiga mönster som ingen kund egentligen har någon nytta av.

Hembesök om det behövs men helst inte

Vi gör gärna hembesök, men vi försöker att inte göra det om vi inte måste. Situationen i världen har stärkt vår uppfattning om att det är att föredra att ersätta hembesöket med telefonsamtal och digital teknik, både när det gäller pandemin och miljön. Vi håller hellre avstånd och reser mindre.

Vi kan sälja den absolut senaste, coolaste tekniken. Vi har full tillgång till den. Men om vi har en panelmodell som är ett halvår gammal som är 500 kronor billigare men presterar lika bra som som de precis nysläppta solcellspanelerna, då erbjuder vi med stolthet modellen som kom ut på marknaden för ett halvår sen. Vi tror det är vad de flesta egentligen vill ha. Om man köper något som ska sitta på taket i 50 år, då är det ganska ointressant om materialet kom ut på marknaden igår eller för ett par månader sedan.

Vi erbjuder också mer än gärna all form av kringutrustning till anläggningarna, men vi lägger inte på den automatiskt utan att fråga. Behöver man inte den flashigaste tekniken, då ska man inte betala för den.

Detta är vår vision, och vår bestämda uppfattning är att nej, det är inte för bra för att vara sant när vi är 10 000, 20 000, kanske till och med 30 000 kronor billigare än våra konkurrenter på en villaanläggning. Det är snarare så att vi är på väg in i framtiden. Vi väntar med spänning på att de andra ska följa efter oss.

Ja, jag vill ha en bra offert på solceller!

Ja, jag vill ha en offert på solceller!